Deel 3

11 april 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Kiora everybody!!!

Hier weer wat verslagskes.. Waar waren we?!

Oh ja zaterdag 7 april 2018 ;-) …

We reisden af naar Tauranga. Naar een nicht van Amber en Stuart, Jerry en Jo met hun kinderen Sam, Railey en Tyler. Toffe mensen, die we al op het trouwfeest mochten ontmoeten. Onderweg stopten we aan de Coromandel. Het schiereiland ligt op zo’n drie uur rijden van Auckland in de regio Waikato. Drie uur rijden is hier heel normaal! Helemaal niet ver. De Coromandel is een dunbevolkt stuk Nieuw-Zeeland met veel baaien, witte zandstranden, eilanden, een heuvelachtig landschap en subtropisch regenwoud. Het water is er helder blauw. We stopten er meer bepaald aan Cathedral Cove. Een super grootte groeve op het strand! Net een natuurlijke kathedraal. Wederom een super omgeving om te filmen. Hieronder werd het begin van  Narnia 2 opgenomen. De wandeling naar beneden duurde een goed half uur. Maar ook al gingen de hoogtes enorm op en neer, wat een adembenemende uitzichten.. We hadden er al veel gezien, maar dit overtreft het wederom. Rond de middag waren we op het strand. Normaal volgens Kiwi normen alweer eten. Lijkt wel alsof de hobbits veel op de Kiwi’s lijken ;-).. . We hebben het eten kunnen uitstellen, met een heel uurtje!! Wat een karakter hebben we toch ;-) .. Tijdens het uitstel namen we een super duik in het heerlijke water. Super krachtige golven! Verder namen we super foto’s in de super kathedralische groeve op het strand. Hierna vervolgde we de trip naar Ambers familie. Hier overnachten we 3 dagen. De ontvangst was enorm hartelijk!!! Voor eerst ervaarden we een echt home cooked new zealand meal. Heerlijke ovenschotel met aardappelen, wortelen, pompoen met schaap op de bbq! Na zoveel dagen van fast food, was dit zeer welgekomen. Dit heerlijke maal en deze super avond sloten we af met een Pavlova dessert bij een kampvuur. Ze wonen dan ook 3 uur buiten Auckland zodat ze een huis met grond kunnen betalen. In Auckland werken ze nog steeds, maar daar zouden ze hun kinderen voor dit geld enkel kunnen laten groot worden in een huis, zonder grond. Maar hier hebben ze echt alles: een eigen gemaakt angry birds game in het gras, kleine death ride, schommels, voetbalveld, trampoline, een super grootte hangaar, een buitenverblijf achter het huis, vele fruitbomen,… .

Na een korte nacht gingen we naar de Hobbiton. Met z’n 5 en Jerry met zijn oudste zoon Sam bezochten we deze filmset. Voor de ene (mezelf zeker) een hoogte punt van de vakantie. Voor de andere (Dirkske) een fijne uitstap. Het was niet goede koop, maar echt wel de moeite. Helemaal omringd door de hoge heuvel, lag de filmset. De heuvels houden de stroomkabels en al het hedendaagse weg van de camera’s. De wifi niet L… De Alexander farm werd vanuit de lucht door Sir Peter Jackson (de regisseur van ‘de hobbits’ en ‘the lord of the rings’) ontdekt. Enkel de buitenscenes zijn er op genomen. Al die moeite voor slechts 12 dagen van filmopname. De binnen scènes waar de hobbit en de tovenaar samen op te zien zijn, zijn zelfs op verschillende locaties opgenomen. De een in Engeland, de ander in een studio aan de andere kant van de wereld. Op deze manier krijg je een super film in elkaar gezet. Buiten de schapenfarm heeft de familie nu een super business met het uitbaten van ‘hobbiton, de movie set’ voor 85 nz dollar ben je als volwassene binnen. Iedere 10 minuten vertrekt er een bus met zo’n 40 mensen erin. Dit voor zo’n 8 uur. Gelukkig hadden we de tickets van te voren gekocht, want onze dag was uitverkocht!! De heuvels van de set waren echt super groen en mooi. Alles tot in de puntjes afgewerkt. De boom boven Bilbo Baggings huis had zelfs nep bladeren aangenaaid, een per een met de hand. Om de 2 jaar worden ze zelfs opnieuw geverfd. Ze waren net gedaan, achter 2 jaar kan ik hier voor een verfjob solliciteren ;-)… .

Na de Hobbiton gingen we met de hele bende naar het strand! Dat hier bij iedereen  in de achtertuin ligt. Daar Jerry en Jo kids hebben, werden surfplanken, peddles, emmers, stoelen,..  meegenomen. Iedereen amuseerde er zich. Ik vond er zelfs zeekraal tussen de rotsen. Venusschelpen a volonté kon je er bijeenrapen. Hier kan je gewoon overleven van de natuur. De vrouwen gingen vroeger naar huis om de kids tijdig in bed te stoppen. De mannen konden op deze manier een gezellige eerste viservaring op doen. Vissen vanop de clif van een geweldig mooi strand. Waarbij Dirk een fantastische douch kreeg J.

Hierna hadden we wederom een super maaltijd bij Jerry’s en Jo’s. Lekker klaargemaakt op de bbq!! En dit tijdens de herfst! Daar we allemaal wat slaap konden gebruiken, doken we al tegen 22 uur in bed. Jammer genoeg moesten we eerst plan B bespreken. Deze week is het weer niet zo goed. De tangarion Crossing, een tocht van 22 km door de bergen, kunnen we met dit weer niet doen. Het uitzicht valt dan weg en het is er te gevaarlijk om naar beneden te vallen.

Maandag 9 april. Wat vliegt de tijd hier toch echt! En dat niet alleen ;-)

Met ons 5 gingen we een dagje naar Rotorua. Dit ligt in een gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Aan die vulkanische activiteit dankt de stad haar toeristische toestroom. Het is dan wellicht volgens velen de mooiste stad van het land, maar het is ook de stad waar het altijd ontzettend stinkt naar rotte eieren en zwaveldioxide. Owv het geothermische van moeder natuur zijn de Maori’s hier komen wonen. De Maori kwamen enkele eeuwen eerder dan de Europeanen op Nieuw-Zeeland, dat destijds nog onbewoond was. Wij bezochten Whakarewarewa, the living Maori Village. Eerst heetten de bezoekers ons op z’n Maori’s welkom. De haka kon dan ook niet ontbreken. Hierna werden we op een groot deel van het domein door een lieve charismatische Maori dame rondgeleid. Zij gaf ons heel fijne informatie. Zij vertelde dat ze nog volledig onafhankelijk leven, geen staats inkomsten noch regels van de staat gelden er. Bezoekers zijn er welkom van 8.30 tot 17.00. Na 17 u kunnen zij er zich in de openbare baden, opgewarmd door de aarde, baden. Zij hebben er verschillende poelen van warm water actief. De ene om eten in op te warmen. De andere om de was te doen… . Na de rondleiding hebben we er zelf nog een uur rondgewandeld. Heel indrukwekkend!! De kids hadden nu genoeg gewandeld en cultuur opgedaan. Tijd voor een toffe ontspanning!!!!!! Gelukkig is Rotorua hier eveneens voor gekend. Men noemt de berg met activiteiten het “Rotovegas”! Met de gondel gingen we naar boven. Je kreeg meteen een prachtig uitzicht op het meer. Bovengekomen konden we onze veiligheidshelmen nemen en vervolgens met onze karretjes (lijkend op een carting!) laten racen naar beneden. Juiste benaming van wat we deden is de “Luge”!! T was genieten voor iedereen. Daar de bergen hier een fijne hoogte hebben, krijg je een fijne snelheid… . Na deze, en ik blijf in herhaling vallen, super dag keerden we terug naar Jerry en Jo! Hier werden we weer met aperitief onthaald en volgde er een fijne home cooked mail. Hierna konden we nog genieten van een laatste huislijke super fijne avond.

Dinsdag morgen. Afscheid nemen van hele fijne mensen. Riley, hun dochter, kon maar geen afscheid nemen van Kaat. De kids moesten al vroeg de deur uit, want hier is het nog steeds school. En hoe gemakkelijk hier, want zelfs op de lagere school hebben ze uniformen. De meiden worden zelfs verplicht de haren bij elkaar te doen om op deze weg geen luizen te verspreiden. Verder heeft het iets heel schattigs. Na hun vertrek hebben we gepakt en gezakt om daarna te vertrekken. Onze dochter schreef zelfs een brief in het Engels om hen te bedanken. Van wie zou ze het toch maar hebben!? Na wat knuffels en traantjes reden we richting Taupo. Op weg naar daar gingen we naar “hells gate”. Een kuurpark van de Maori met zijn unieke geothermische eigenschappen. De speciale modders en zwavelhoudende wateren worden al eeuwenlang bewaakt door Kaitiaki, 'Wai Ora' (bewaker krijger) naar wie de spa is vernoemd. Hier zouden krijgers zich baden in de zwavelige wateren om hun wonden na de strijd te genezen en de "tapu" (heiligheid) van de oorlog te verwijderen. Verder zouden deze modderpoelen je verjongen en je onderhuids vet reduceren. Wat keek ik hier naar uit. Jammer maar helaas, was het een leuke ervaring maar klopte het laatste niet. Na een goede douche in onze spa met rotte eierengeur, reden we wederom richting Taupo. Nog een mooie tussenstop stond op onze lijst “Huka falls”.  Na een uurtje rijden kwamen bij een fantastisch grote waterval , niet de hoogte maar de hoeveelheid water ( 200 000 liter / minuut) was indrukwekkend.

Gearriveerd in Taupo gingen we op souvenir jacht. Na een korte shoptocht eindigde de dag met een tappasavond en vroeg bed in.

De woensdagochtend startte met slecht weer, een goede dag voor een wandeltocht van ongeveer 2 uur vanaf warmwaterrivieren naar de Huka falls en terug. Een gezond middagmaal in de Mcdonalds die een boeing747 als eetzaal hebben. Daarna hebben de mannen voor het eten gezorgd, gaan vissen op lake Taugo waarbij we 3 zalmforellen hebben gevangen van een wel wow formaat. In tussentijd is Amber wat slaap gaan inhalen owv een snurkende kiwi.  Kaat en ikzelf zijn wat warmere kleren gaan kopen. It’s “once in a live time” van onze Kiwi dat het weer zo’n lage temperatuur heeft tijdens het begin van de herfst. En dat er zoveel wind is. Auckland airport was zelf afgesloten en heel wat huizen in Auckland zaten zonder stroom! Gelukkig is het in Taupo alleen koud. Het avondmaal was onze zalmforel op de barbecue, opgevuld met rozemarijn, basilicum,lemoen,citroen, echt lekker.

Morgen op weg naar Napier, dag allemaal!!!!

1. Sabine, Mark en Luka:
    11 april 2018
    Zo te lezen hebben jullie opnieuw enkele fantastische dagen achter de rug. Ook de foto's zijn geweldig. Nog veel plezier ginder!!!!
  2. Marcel Thoke:
    11 april 2018
    Bedankt voor ons zo een fijne tekst en foto's door te sturen Sonja en Raf, jullie hebben al veel beleeft, prachtig geniet ervan, het doet ons deugd dat jullie steeds bij fijne mensen terecht kunnen.groetjes en dikke knuffel van opa oma en Primus XXX
  3. Rachel:
    11 april 2018
    Weer heerlijke verhalen! Keep on going!
  4. Els:
    13 april 2018
    Nu die mooie wandeling niet door is kunnen gaan, hebben jullie wel een goede reden om nog eens terug naar Nieuw Zeeland te gaan ;-)
  5. Bibi:
    19 april 2018
    Wat een levenservaring! Ongelooflijk mooie verwoording van waarschijnlijk maar een gedeelte van hetgeen je daar allemaal meemaakt....geniet nog van jullie laatste dagen!
    Kijken er al naar uit om jullie ' in real life' te zien en te ontvangen met ( hoe kan het ook anders dan jullie daar nu gewoon zijn geworden🥂🍻🍷🍗🍖🍕🥗🍔🍤🍜🍰🍦) een lekker aperitief'ke met wat lekkers😋.....
    Dikke knuffel van de Mahassientjes😘
  6. Opa en Oma:
    19 april 2018
    Lieve schatten,fijn dat jullie zo een prachtige reis hebben mogen mee maken,
    Maar wat kijken we er naar uit jullie terug te zien,nog een heel goede en veilige thuiskomst.
    Dikke knuffels van Primus,Opa en Oma,
    Die heel veel van jullie houden! xxxxxx